De toekomst van de Digitale Wereld

Bijgewerkt op: 16 apr.

De wereld is aan het veranderen, en al helemaal op digitaal vlak. Het internet is pas sinds 1993 bereikbaar voor consumenten en nu al bestaat bijna alles uit het internet. Wat hierbij vaak vergeten wordt is dat het internet pas net bestaat en dat er hoogstwaarschijnlijk nog veel grotere ontwikkelingen zullen gaan plaatsvinden.

Maar welke digitale trends zijn er dan momenteel gaande? En hoe ziet de toekomst van de digitale wereld er uit? Ondanks dat niemand zeker weet hoe de toekomst er uit gaat zien, ga ik proberen hier een zo goed mogelijk beeld van te schetsen. Pak er vast een bakje koffie bij en laat je verrassen! 😊

Wat speelt er

Er spelen zich momenteel veel digitale trends onder onze neus af, zonder dat we er direct van bewust zijn. Zo plaatse Facebook, nu ook wel ‘Meta’ genoemd, een video waarbij er uitleg gegeven werd over de Metaverse. Dit is een digitale wereld die mensen nog meer beleving kan geven, door onder andere het gebruik van Virtual Reality. In deze wereld zou bijvoorbeeld overlegd kunnen worden met een collega, in een virtueel kantoor. Zo lijkt in de Metaverse het overleggen dan ook veel realistischer dan wanneer je tegen een computerscherm praat. Ook zou dit een plek kunnen zijn waar medewerkers opgeleid worden. Omdat deze omgeving zo realistisch is zal het namelijk makkelijker zijn voor de medewerker om de activiteiten uit de Metaverse na te bootsen in het echte leven, dan wanneer je bijvoorbeeld informatie leest uit een boek.

Een andere trend is dat de meeste jongeren, ook wel ‘Generatie Z’ genoemd, steeds vaker een online content creator zijn. Dit ben je al vanaf het moment dat je online een blog post, op social media een foto post, een video plaatst, enzovoorts. Daarnaast wordt het voor steeds meer jongeren van belang om online te laten zien wat ze hebben. In principe was dit gedrag ook al te zien in het echt. Zo is het kopen van merkkleding in veel gevallen namelijk niets anders dan het laten zien van je bezittingen aan anderen. Nu komt dit echter ook online steeds vaker voor. Eerst kwam dit vooral voor op social media kanalen, zoals op Instagram. Maar nu gebeurd dit ook steeds meer met NFT’s, oftewel Non-Fungible Tokens. Dit klinkt misschien ingewikkeld, maar in principe is dit niets anders dan een Niet-Vervangbare token, wat betekend dat je online iets kan bezitten wat echt van jou is. Weet je dat ook weer voor wanneer de buurman hierover begint 😉

Naast bovengenoemde digitale trends, is de lijst nog vele malen groter. Zo zijn er nog tientallen andere trends die belangrijk voor de toekomst kunnen zijn zoals: Artificial intelligence, 3D printing, Chatbots, enzovoorts. Dit zijn er echter teveel om in één keer te bespreken. Vandaar dat ik een schets voor u maak waarin ik duidelijk probeer te maken hoe de Metaverse, Virtual Reality, en Non-fungible Tokens een hele grote rol kunnen gaan spelen in de toekomst.


Hoe komen deze trends samen?

Stel je eens voor dat je klaar bent met werken en thuis helemaal uitgeput op de bank ploft. Ineens besef je je dat je nog met een vriend of collega hebt afgesproken om samen lekker te gaan borrelen. Maar eigenlijk heb je hier helemaal geen energie meer voor. Komt dit je bekend voor? Je bent hierin namelijk niet de enige.

Het zou dan ook niet verbazingwekkend zijn als er in de toekomst met mensen afgesproken kan worden bij een virtuele bar, of bij een virtuele meeting kamer. Hiervoor hoef je namelijk niet meer van je comfortabele bank af te komen. Het enige wat je hoeft te doen is een virtual reality bril op te zetten.



Naast dat er hier overlegd en gekletst kan worden, zouden er tussendoor ook spellen gespeeld kunnen worden, waarbij het lijkt alsof je er echt bij bent. Denk bijvoorbeeld aan golfen of skiën op de Pyreneeën. Nadat je uitgespeeld bent en samen verschillende digitale werelden hebt bezocht, zou je naar de digitale showroom kunnen gaan waar iedereen zijn online bezittingen kan showen aan de ander. Weet u nog? Net zoals dat mensen dit nu al doen met de merkkleding. Deze online bezittingen kunnen dan in de vorm zijn van Non-Fungible Tokens, waardoor deze items ook echt van jou zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan digitale kunst.

Verder zou je als bedrijf ook in de Metaverse kunnen afspreken met potentiële klanten om een presentatie te geven. Dit scheelt tenslotte veel reistijd. Ook zou er personeel opgeleid kunnen worden in deze virtuele wereld en klanten zouden digitaal een tour kunnen volgen over je bedrijf, zodat ze hier alvast meer over te weten komen op een interactieve manier. Als bedrijf kun je zelfs NFT’s maken en doorverkopen aan klanten. Aangezien dit een complex onderwerp op zichzelf is, zal hier in een toekomstige blog meer over verteld worden.


Op welke digitale trends kan ik inspelen met mijn bedrijf?

Dit verschilt per bedrijf en per branche. Om als bedrijf te achterhalen welke digitale trends er relevant zijn, kan hier de DTV-Tool voor gebruikt worden. Deze tool bestaat uit drie onderdelen, namelijk uit:

  • Doelgroep

  • Trends

  • Visie

Zo is het van belang om eerst de visie te bepalen, zodat er vervolgens een aansluitende trend kan worden bepaald. Wanneer dit gedaan is, kan er gekeken worden naar de trends waar de doelgroep geïnteresseerd in is. Uiteindelijk doe je het namelijk voor ie doelgroep. De volledige methode uitgelegd worden bij de DTV-tool blog.


Op zoek naar advies?

Bent u benieuwd naar welke kansen er voor u liggen? Of bent u op zoek naar advies met betrekking tot online marketing, conversieoptimalisatie of social media marketing? Ik help u hier graag mee verder!





Meer Go Get Digital

Mis geen updates meer!

Bedankt voor het invullen!