Conversie optimalisatie tips zijn perfect om toe te passen op je website, als je meer resultaat wilt zien. Zo kun je door 1 tip toe te passen, al tientallen percentages meer omzet krijgen. Is dit te mooi om waar te zijn?? Nee, dat is het zeker niet. Al zullen er op sommige websites meer obstakels weggehaald kunnen worden dan op die van de ander.
Maar hoe kan conversieoptimalisatie dan zo’n grote impact hebben? En waarom zou ik niet mijn budget eerst besteden aan SEA, e-mailmarketing of bijvoorbeeld social media marketing?
Waarom conversie optimalisatie tips toepassen
Het toepassen van conversie optimalisatie (CRO) tips, in mijn ogen een flink ondergewaardeerde methode om meer omzet uit jouw webshop te halen. Zo denken mensen dat het alleen gaat om het zo mooi mogelijk maken van je website. Maar als er een groot obstakel op de website zit zal de bezoeker niet door willen klikken, hoe mooi de website visueel ook is!
Een andere reden voor het toepassen van tips over conversie optimalisatie, is dat hier veel verschillende mogelijkheden onder vallen, waardoor elke website, zelfs een bol.com, nog verbeteringen kan doorvoeren.
Zo kun je conversie optimalisatie methodes en tips onder verdelen in drie pijlers:
Wegnemen obstakels
Gebruiksvriendelijkheid
Emotie
Wanneer er op deze drie pijlers geoptimaliseerd wordt, zal je merken dat je website veel conversiegerichter is. Een aanrader dus voor iedereen!
Welke tips kunnen een flinke conversie boost geven?
Pak een pen en papier en lees de tips aandachtig door, want wie weet hoe groot de positieve impact van deze conversie optimalisatie tips gaan zijn voor jouw website! ;)
Tip 1: Gebruik niet alleen icoontjes voor belangrijke taken
Het is belangrijk om op elke plek op je website duidelijkheid te bieden. Zo kan het bijvoorbeeld voor sommige websitegebruikers niet duidelijk zijn wanneer je alleen maar een zogenaamd ‘Hamburger menu’ icoontje hebt toegevoegd. Hier kun je in dat geval het woord ‘Menu’ erbij zetten. Ook bij andere belangrijke taken, zoals bijvoorbeeld bij een contact knop, kun je een toelichting zetten voor extra duidelijkheid.
Tip 2: Maak je formuliervelden korter
Houd er rekening mee dat niemand er op zit te wachten om een lang formulier in vullen, al helemaal op de mobiel niet. Probeer deze lengte dan ook wanneer mogelijk te verkleinen, door: - Overbodige invulvelden te verwijderen - De invulvelden naast elkaar zetten, zodat de lengte afneemt
Tip 3: Vermijd het gevoel van inspanning
Wanneer de bezoeker veel inspanning moet leveren, is de kans groter dat de bezoeker de website gaat verlaten. Het is dan ook belangrijk om ‘zware’ woorden te vermijden, zoals:
- Formulier - Registreren - Account aanmaken
Tip 4: Zorg voor sociale bevestiging
Als al meerdere mensen iets positief hebben beoordeeld, zijn we zelf ook sneller geneigd om dat als iets positiefs te beoordelen. Hoe kun je dit dan verwerken op je website? Hier zijn meerdere manieren voor, zoals: - Al X aantal klanten kozen voor ons. - Dit zijn onze meest verkochte artikelen
Bonus tip: Deze techniek kun je ook gebruiken om meer mensen zich te laten inschrijven voor je nieuwsbrief.
Tip 5: Maak je zoekfunctie beter zichtbaar
Het is cruciaal om je zoekfunctie altijd goed zichtbaar te maken voor de websitebezoeker. Als de bezoeker deze niet kan vinden, haakt deze sneller af, en dan ben je een potentiële klant kwijtgeraakt.
Tip 6: Test de positie van je afbeeldingen
Over het algemeen lezen mensen tekst van links naar rechts. Het kan daarom een conversie boost geven wanneer je je afbeeldingen meer naar rechts zit. Test dit altijd even voor de zekerheid.
Tip 7: Conversieknaller
Hoe zorg je er nou voor dat een potentiële klant die nog twijfelt, ook echt een aankoop gaat doen? Bij lichte twijfel kan het goed zijn om meer overtuiging op je website toe te voegen. Een methode hiervoor is om een aflopende timer toe te voegen, met betrekking tot hoelang de korting nog strekt.
Er zijn nog veel meer methodes om overtuiging toe te voegen. Kijk hiervoor wat het beste bij jouw website past.
Tip 8: Mobiel responsief webdesign
Steeds meer mensen zoeken op het internet vanaf hun telefoon. Dit wordt ook wel ‘mobile-first’ genoemd. Het is daarom van groot belang om ook je mobiele website te optimaliseren. Een methode hiervoor is om het formaat van de afbeeldingen aan te passen aan het platform. Dit heet responsive webdesign. Zo lopen bezoekers niet tegen te grote, te kleine of raar gecentreerde afbeeldingen aan.
Tip 9: Maak knoppen op mobiel niet te klein
Omdat op sommige websites de knoppen kleiner zijn dan onze vingers, komt het hier snel voor dat je per ongeluk op de verkeerde toets drukt. Dit is erg vervelend en kan irritatie opwekken. Maak daarom dan ook elementen op mobiel groot genoeg en zorg dat ze niet te dicht op elkaar staan.
Tip 10: Testen, testen en nog eens testen
Het is bij deze conversie optimalisatie tips super belangrijk dat je niet zomaar iets doet. Om ervoor te zorgen dat een aanpassing geen ongewenst effect geeft, is het aan te reden om AB tests hiervoor uit te voeren. Zo kun je met beleid de aanpassingen door voeren, zonder meteen je hele website te veranderen. Een grote aanrader hiervoor is de tool Google optimize.
Is het toepassen van conversie optimalisatie tips moeilijk?
Dit hoeft absoluut niet moeilijk te zijn. Zo kunnen sommige tips voor meer conversie al inhouden dat je een zoekbalk links zet in de plaats van rechts. Zo kun je binnen enkele seconden een aanpassing doen, waar mogelijk meer resultaat uit komt.
Als je echter een diepgaandere blik wilt krijgen op je website, met kennis over de honderden verschillende optimalisatie methodes, kun je Go Get Digital inschakelen als conversie optimalisatie specialist.
Hopelijk heb je hier wat van geleerd en ga je kijken naar hoe je jouw website nog verder kan optimaliseren door middel van deze conversie optimalisatie tips. Heel veel succes! :)
Op zoek naar advies?
Bent u benieuwd naar welke kansen er voor u liggen? Of bent u op zoek naar advies met betrekking tot online marketing, conversieoptimalisatie of social media marketing? Ik help u hier graag mee verder!
Bronnen
Comentarios